|
Spacerem po fyrtlach Poznania 3 Wilda/Łazarz
12-22-2013 11:34 AM
Spacer po Wildzie się zakończył - dalszy spacer po Poznaniu już w kierunku następnego fyrtla - Łazarz . Ponieważ Łazarz leży po drugiej stronie trasy kolejowej pospacerujemy po tym przejściu. Na początku nowa ulica, ulica Stanisława Matyi, wydzielona z ulicy Towarowej, biegnie od ulicy Wierzbięcice do Mostu Dworcowego
Matyja – robotnik, który nie bał się rozmawiać z władzą (komuną), pracował w „Ceglorzu”, czyli w Zakładach Stalina od 1951r, walczył o prawa pracowników, co w czasach stalinowskich nie było łatwe, utrzymywał kontakty z robotników innych zakładów w Poznaniu, stał się powszechnie znany działaczem robotniczym.
W czerwcu 1956r. został delegatem do Ministerstwa Przemysłu, tam zdołał namówić ministra do przyjęcia postulatów robotników zakładów, postulaty zdążyły się tylko przespać i zostały odrzucone. I tak zaczęły się strajki i „Poznański Czerwiec”. Matyja był jego centralną postacią, aresztowany, brutalnie przesłuchiwany, bity, zwolniony z pracy z wilczym biletem, prześladowany przez komunistów, dopiero za sprawą Solidarności, której stał się honorowym członkiem, nagłośniono jego dzielną walkę z reżimem, a teraz ma swoją ulicę i słusznie….
Most Dworcowy to przedłużenie ul. Stanisława Matyi i łączy się z ul. Głogowską, przed głównym wejściem na teren MTP. Zbudowany 1909 roku miał wtedy 204m. W roku 1950 i na przełomie lat 80/90 go poszerzono… W 1993 roku wpisano most na listę zabytków.
Niedługo okazało się, że most się wali, (związki siarki z dymów pociągów…) najpóźniej do końca 1996 r. miała być wyłączona z ruchu.
W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem było rozebranie mostu i odtworzenie go w pierwotnym kształcie. Roboty zaczęły się już w listopadzie 1996r roku, zachowało się tylko przęsło nad ulicą Dworcową.
Most udostępniono 22 grudnia 1998 r. Pierwsza przejechała nim kobieta prowadząca taksówkę. Dokładnie o godz. 12.24 przez most przejechał pierwszy tramwaj i skręcił w ul. Głogowską.
Most Dworcowy to i musi być dworzec, i jest tych dworców a raczej budynków dworcowych, w okolicy Mostu Dworcowego aż pięć….. piąty dworzec PKS był już pokazany…
Stary Dworzec Główny Kolejowy (jest zabytkiem) – budowany w latach od 1874 do 1879 a wykańczany do 1906 roku…. To dworzec typu wyspowego, trochę nie powiązany z miastem architektonicznie, przed dworcem plac teraz parking i jezdnia ale kiedyś było więcej zieleni, były dorożki, były tramwaje…
Zbudowano na osi szerokiej drogi dojazdowej (obecna ul. Dworcowa) z kaponiery kolejowej, (umocnienia twierdzy poligonalnej), usytuowany jest centralnie w stosunku do torów z trzema peronami po stronie wschodniej i trzema po zachodniej, w środku budynek z hollem kasami….
Zniszczony podczas II wojny światowej w 70% odbudowano w latach 1946-1949 w uproszczonej formie, kilka razy modernizowany,…. a teraz pewno znowu zmieni i wygląd i przeznaczenie, a był bardziej lubiany i bardziej funkcjonalny niż nowy, który nie wszystkim się podoba…
wewnątrz..
Pod Dworcem w okresie PRL znajdował się podziemny szpital przygotowany na wypadek wojny. Był w pełni wyposażony i regularnie wizytowany przez służby specjalne. Z dworca przy peronie 4a można spotkać parowóz prowadzący planowy pociąg do Wolsztyna….
I nowy Dworzec, został uroczyście otwarty 29 maja 2012 przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego..
i jest częścią Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, ma tu być (jest już) dworzec PKS, dworzec PKP, parking dla prawie tysiąca samochodów no i oczywiście galeria handlowa… a to całe ZCK jak powiadają jest ani funkcjonalne, ani wygodne, ani ładne i zamiast ułatwić podróżowanie …. Mnie to ZCK się nie podoba… ale pokazać należy….
ZCK powstało na terenie „wolnych torów” – tereny te są w sąsiedztwie dworca Poznań Główny między Wildą (m.in. ZNTK Poznań) i ciągnące się w stronę ul. Hetmańskiej, tereny po kolejowe pomiędzy torowiskami dostawczymi, ładunkowymi stacji Poznań Główny, teraz w dużym stopniu rozebrane i nieeksploatowane…. Prawie 20 lat kolejarze spierali się z władzami miasta o część tego terenu, ale już teraz się dzieje….
Dworzec ma 7 tysięcy m kw. położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, przy Moście Dworcowym… niżej nowy dworzec wewnątrz
ZCK jest połączone tunelem pod starym budynkiem dworca przejściem do peronów, z Dworcem Zachodnim oraz Poznańskim Szybkim Tramwajem, który posiada swój przystanek na obecnym peronie 7…
więc dwa słowa o Dworcu Zachodnim…
ale zanim zbudowano około roku 1870 Dworzec Zachodni najpierw w pobliżu (za budynkiem Urzędu Pocztowego nr 2) istniał Dworzec Marchijski, zbudowany specjalnie na potrzeby linii kolejowej Poznań-Gubin. Budynek niewielki o lekkiej konstrukcji, i istniał jako tymczasowy ze względu na przewidywaną budowę dworca Poznań Główny (miejsce było znane ale czekano na pozwolenie, budowę zakończono w roku 1879)…
1904 u wylotu tunelu łączącego perony od strony ul. Głogowskiej zbudowano niewielki budynek nazywany Dworcem Łazarskim, w 1927roku (w związku z przygotowaniami do Powszechnej Wystawy Krajowej) budynek ten rozebrano i na jego miejscu stanął obecny budynek Dworca Zachodniego (1928-1929), czasem, ujmując mu rangi, nazywano go „wyjściem zachodnim”. Projektantem dworca był Władysław Czarnecki.
W 1978 dworzec został uznany za zabytek.
Wychodząc z Dworca Zachodniego przyciąga uwagę potężny, neorenesansowy gmach Urząd Przewozu Poczty (obecnie Urząd Pocztowy nr 2), wybudowany w roku 1912 albo 1913… ,
wybudowany w czasie przebudowy miasta, w czasie budowy Dzielnicy Cesarskiej, powiązany stylowo z innymi budynkami tej dzielnicy..
W okresie międzywojennym na gmachu pojawiło się duże godło na frontonie – Orzeł Polski na czerwonym tle,
w 1939 Niemcy nakazali usunąć orła, ale dzięki cwanym robotnikom orzeł został zatynkowany zaprawą wapienną i dzięki temu po jej łatwym usunięciu, orzeł już w lutym 1945r cieszył i cieszy oczy Polaków (choć teraz czerwonego tła nie ma). 15 lutego 1945 urząd pocztowy zaczął działać, najpierw sprzedawano tylko znaczki pocztowe i przyjmowano listy… ale poczta była..
Ostatnio od września 2013r do Dworcem Zachodniego dojeżdżają tramwaje „Pestki”, uruchomiono trasę, wybudowano przystanek… i wreszcie mądre rozwiązanie….
Jest jeszcze jeden dworzec obok Dworca Głównego – to Dworzec Letni, albo jak wcześniej nazywano go Cesarskim.. wybudowany pierwotnie w 1902, w obecnym kształcie w 1913…
Poznań na początku XX wieku Niemcy zaczęli przekształcać w miasto – rezydencję cesarza, Poznań miał być jedną ze stolic cesarskich Rzeszy, z tym wiązała się potrzeba budowy luksusowego dworca specjalnie dla cesarza Wilhelma II z myślą o wizytach w Poznaniu
Pierwszymi gośćmi na dworcu 25 sierpnia 1913 były dzieci Wilhelma II - książę August Wilhelm z małżonką Aleksandrą, książę Oskar, książę Joachim oraz książę Eitel Friedrich.
Sam cesarz Wilhelm II skorzystał z dworca tylko raz, kiedy był w Poznaniu trzeci raz….
Dworzec Letni to miejsce symboliczne, tu 26 grudnia 1918 Wielkopolanie witali Ignacego Jana Paderewskiego, to zapoczątkowało wybuch Powstania Wielkopolskiego, potem, już po odzyskaniu niepodległości, z dworca letniego korzystał naczelnik państwa Józef Piłsudski i prezydent Polski Stanisław Wojciechowski.
Po drugiej wojnie światowej z Dworca Letniego odjeżdżały pociągi w stronę podpoznańskich letnisk (stąd nazwa "letni"), w tym Puszczykówka, Osowej Góry i Promna. W kolejnych latach dworzec tracił swe znaczenie i uległ dewastacji.
W latach 2010–2011 dworzec przeszedł gruntowny remont, modernizacja, która miała przede wszystkim na celu przywrócenie mu jego pierwotnej historycznej formy, został ponownie oddany do użytku 30 sierpnia 2011,
trwają starania o nadanie dworcowi imienia Ignacego Jana Paderewskiego…
Na dalszy spacer po fyrtlach Poznania już chyba po Łazarza zapraszam później
Spacer po Wildzie się zakończył - dalszy spacer po Poznaniu już w kierunku następnego fyrtla - Łazarz . Ponieważ Łazarz leży po drugiej stronie trasy kolejowej pospacerujemy po tym przejściu. Na początku nowa ulica, ulica Stanisława Matyi, wydzielona z ulicy Towarowej, biegnie od ulicy Wierzbięcice do Mostu Dworcowego
Matyja – robotnik, który nie bał się rozmawiać z władzą (komuną), pracował w „Ceglorzu”, czyli w Zakładach Stalina od 1951r, walczył o prawa pracowników, co w czasach stalinowskich nie było łatwe, utrzymywał kontakty z robotników innych zakładów w Poznaniu, stał się powszechnie znany działaczem robotniczym.
W czerwcu 1956r. został delegatem do Ministerstwa Przemysłu, tam zdołał namówić ministra do przyjęcia postulatów robotników zakładów, postulaty zdążyły się tylko przespać i zostały odrzucone. I tak zaczęły się strajki i „Poznański Czerwiec”. Matyja był jego centralną postacią, aresztowany, brutalnie przesłuchiwany, bity, zwolniony z pracy z wilczym biletem, prześladowany przez komunistów, dopiero za sprawą Solidarności, której stał się honorowym członkiem, nagłośniono jego dzielną walkę z reżimem, a teraz ma swoją ulicę i słusznie….
Most Dworcowy to przedłużenie ul. Stanisława Matyi i łączy się z ul. Głogowską, przed głównym wejściem na teren MTP. Zbudowany 1909 roku miał wtedy 204m. W roku 1950 i na przełomie lat 80/90 go poszerzono… W 1993 roku wpisano most na listę zabytków.
Niedługo okazało się, że most się wali, (związki siarki z dymów pociągów…) najpóźniej do końca 1996 r. miała być wyłączona z ruchu.
W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem było rozebranie mostu i odtworzenie go w pierwotnym kształcie. Roboty zaczęły się już w listopadzie 1996r roku, zachowało się tylko przęsło nad ulicą Dworcową.
Most udostępniono 22 grudnia 1998 r. Pierwsza przejechała nim kobieta prowadząca taksówkę. Dokładnie o godz. 12.24 przez most przejechał pierwszy tramwaj i skręcił w ul. Głogowską.
Most Dworcowy to i musi być dworzec, i jest tych dworców a raczej budynków dworcowych, w okolicy Mostu Dworcowego aż pięć….. piąty dworzec PKS był już pokazany…
Stary Dworzec Główny Kolejowy (jest zabytkiem) – budowany w latach od 1874 do 1879 a wykańczany do 1906 roku…. To dworzec typu wyspowego, trochę nie powiązany z miastem architektonicznie, przed dworcem plac teraz parking i jezdnia ale kiedyś było więcej zieleni, były dorożki, były tramwaje…
Zbudowano na osi szerokiej drogi dojazdowej (obecna ul. Dworcowa) z kaponiery kolejowej, (umocnienia twierdzy poligonalnej), usytuowany jest centralnie w stosunku do torów z trzema peronami po stronie wschodniej i trzema po zachodniej, w środku budynek z hollem kasami….
Zniszczony podczas II wojny światowej w 70% odbudowano w latach 1946-1949 w uproszczonej formie, kilka razy modernizowany,…. a teraz pewno znowu zmieni i wygląd i przeznaczenie, a był bardziej lubiany i bardziej funkcjonalny niż nowy, który nie wszystkim się podoba…
wewnątrz..
Pod Dworcem w okresie PRL znajdował się podziemny szpital przygotowany na wypadek wojny. Był w pełni wyposażony i regularnie wizytowany przez służby specjalne. Z dworca przy peronie 4a można spotkać parowóz prowadzący planowy pociąg do Wolsztyna….
I nowy Dworzec, został uroczyście otwarty 29 maja 2012 przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego..
i jest częścią Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, ma tu być (jest już) dworzec PKS, dworzec PKP, parking dla prawie tysiąca samochodów no i oczywiście galeria handlowa… a to całe ZCK jak powiadają jest ani funkcjonalne, ani wygodne, ani ładne i zamiast ułatwić podróżowanie …. Mnie to ZCK się nie podoba… ale pokazać należy….
ZCK powstało na terenie „wolnych torów” – tereny te są w sąsiedztwie dworca Poznań Główny między Wildą (m.in. ZNTK Poznań) i ciągnące się w stronę ul. Hetmańskiej, tereny po kolejowe pomiędzy torowiskami dostawczymi, ładunkowymi stacji Poznań Główny, teraz w dużym stopniu rozebrane i nieeksploatowane…. Prawie 20 lat kolejarze spierali się z władzami miasta o część tego terenu, ale już teraz się dzieje….
Dworzec ma 7 tysięcy m kw. położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, przy Moście Dworcowym… niżej nowy dworzec wewnątrz
ZCK jest połączone tunelem pod starym budynkiem dworca przejściem do peronów, z Dworcem Zachodnim oraz Poznańskim Szybkim Tramwajem, który posiada swój przystanek na obecnym peronie 7…
więc dwa słowa o Dworcu Zachodnim…
ale zanim zbudowano około roku 1870 Dworzec Zachodni najpierw w pobliżu (za budynkiem Urzędu Pocztowego nr 2) istniał Dworzec Marchijski, zbudowany specjalnie na potrzeby linii kolejowej Poznań-Gubin. Budynek niewielki o lekkiej konstrukcji, i istniał jako tymczasowy ze względu na przewidywaną budowę dworca Poznań Główny (miejsce było znane ale czekano na pozwolenie, budowę zakończono w roku 1879)…
1904 u wylotu tunelu łączącego perony od strony ul. Głogowskiej zbudowano niewielki budynek nazywany Dworcem Łazarskim, w 1927roku (w związku z przygotowaniami do Powszechnej Wystawy Krajowej) budynek ten rozebrano i na jego miejscu stanął obecny budynek Dworca Zachodniego (1928-1929), czasem, ujmując mu rangi, nazywano go „wyjściem zachodnim”. Projektantem dworca był Władysław Czarnecki.
W 1978 dworzec został uznany za zabytek.
Wychodząc z Dworca Zachodniego przyciąga uwagę potężny, neorenesansowy gmach Urząd Przewozu Poczty (obecnie Urząd Pocztowy nr 2), wybudowany w roku 1912 albo 1913… ,
wybudowany w czasie przebudowy miasta, w czasie budowy Dzielnicy Cesarskiej, powiązany stylowo z innymi budynkami tej dzielnicy..
W okresie międzywojennym na gmachu pojawiło się duże godło na frontonie – Orzeł Polski na czerwonym tle,
w 1939 Niemcy nakazali usunąć orła, ale dzięki cwanym robotnikom orzeł został zatynkowany zaprawą wapienną i dzięki temu po jej łatwym usunięciu, orzeł już w lutym 1945r cieszył i cieszy oczy Polaków (choć teraz czerwonego tła nie ma). 15 lutego 1945 urząd pocztowy zaczął działać, najpierw sprzedawano tylko znaczki pocztowe i przyjmowano listy… ale poczta była..
Ostatnio od września 2013r do Dworcem Zachodniego dojeżdżają tramwaje „Pestki”, uruchomiono trasę, wybudowano przystanek… i wreszcie mądre rozwiązanie….
Jest jeszcze jeden dworzec obok Dworca Głównego – to Dworzec Letni, albo jak wcześniej nazywano go Cesarskim.. wybudowany pierwotnie w 1902, w obecnym kształcie w 1913…
Poznań na początku XX wieku Niemcy zaczęli przekształcać w miasto – rezydencję cesarza, Poznań miał być jedną ze stolic cesarskich Rzeszy, z tym wiązała się potrzeba budowy luksusowego dworca specjalnie dla cesarza Wilhelma II z myślą o wizytach w Poznaniu
Pierwszymi gośćmi na dworcu 25 sierpnia 1913 były dzieci Wilhelma II - książę August Wilhelm z małżonką Aleksandrą, książę Oskar, książę Joachim oraz książę Eitel Friedrich.
Sam cesarz Wilhelm II skorzystał z dworca tylko raz, kiedy był w Poznaniu trzeci raz….
Dworzec Letni to miejsce symboliczne, tu 26 grudnia 1918 Wielkopolanie witali Ignacego Jana Paderewskiego, to zapoczątkowało wybuch Powstania Wielkopolskiego, potem, już po odzyskaniu niepodległości, z dworca letniego korzystał naczelnik państwa Józef Piłsudski i prezydent Polski Stanisław Wojciechowski.
Po drugiej wojnie światowej z Dworca Letniego odjeżdżały pociągi w stronę podpoznańskich letnisk (stąd nazwa "letni"), w tym Puszczykówka, Osowej Góry i Promna. W kolejnych latach dworzec tracił swe znaczenie i uległ dewastacji.
W latach 2010–2011 dworzec przeszedł gruntowny remont, modernizacja, która miała przede wszystkim na celu przywrócenie mu jego pierwotnej historycznej formy, został ponownie oddany do użytku 30 sierpnia 2011,
trwają starania o nadanie dworcowi imienia Ignacego Jana Paderewskiego…
Na dalszy spacer po fyrtlach Poznania już chyba po Łazarza zapraszam później
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 01:06.