menu

senior.pl - aktywni w każdym wieku

Wróć   Klub Senior Cafe
Zarejestruj się FAQ / Pomoc Szukaj Dzisiejsze Posty Oznacz Fora Jako Przeczytane

16-05-2018 16:33

GDZIE MOŻNA ZNALEŹĆ WIARYGODNE INFORMACJE O ZBILANSOWANEJ DIECIE?

6 na 10 matek uważa, że informacje na temat żywienia dziecka są łatwo dostępne w mediach, w tym w Internecie, na blogach oraz w prasie. W związku ze zmieniającym się stylem życia, nowoczesne kanały informacji stają się coraz bardziej popularnym źródłem wiedzy, również tej o zbilansowanej diecie. Jest to pozytywne zjawisko, jednak zdarza się, że mnogość, często sprzecznych ze sobą treści, powoduje jednoczesną dezinformację. Warto zatem wiedzieć jakich informacji szukać i gdzie.

Prawidłowe żywienie ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie, społeczeństwo jest coraz bardziej tego świadome, dlatego częściej poszukuje informacji na temat zbilansowanej diety i jej komponentów, czego dowodzi fakt, że 58% badanych matek twierdzi, że informacje na temat żywienia dziecka są łatwo dostępne w mediach w tym w Internecie, na blogach oraz w prasie . Jednocześnie tylko 8% spośród badanych matek stwierdziło, że otrzymuje informacje na temat żywienia dziecka od lekarzy . Nie dziwi zatem sytuacja, że ponad połowa mam sama poszukuje istotnych dla nich informacji. Często to właśnie one odpowiadają za wybory żywieniowe oraz jadłospis całej rodziny. Wyniki badania wskazują, iż duża część populacji matek bazuje na wiedzy zaczerpniętej z mediów. Jednak nie wszystkie wiadomości, które znajdujemy w mediach są potwierdzone i rzetelne. Do jednych z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji, z których każdy może czerpać wiedzę o prawidłowym żywieniu, należą podstawowe podręczniki oraz publikacje i materiały edukacyjne, w tym także źródła internetowe, które zawierają treści bazujące na dowodach naukowych, zaleceniach i wypowiedziach ekspertów i uznanych instytucji z dziedziny żywienia – tłumaczy prof. dr hab. Krystyna Gutkowska – Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

5porcji.pl – praktyczne informacje o zbilansowanym żywieniu dla każdego
Medium pomocnym w uzyskaniu rzetelnych informacji na temat zbilansowanego żywienia może być nowa strona www.5porcji.pl, która została utworzona przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), właśnie z myślą o edukacji na temat istotnej roli warzyw i owoców, oraz ich przetworów w tym soków w codziennej diecie, a także kształtowaniu prawidłowych postaw żywieniowych.– Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) bardzo aktywnie działa na rzecz budowania świadomości na temat korzyści zdrowotnych płynących ze zbilansowanej diety. Obserwując współczesne tendencje poszukiwania informacji oraz widząc rosnącą siłę Internetu, stworzyliśmy stronę internetową: www.5porcji.pl, na której poruszane są tematy związane właśnie ze zbilansowaną dietą oraz jej podstawą, którą tworzą warzywa i owoce. Użytkownicy znajdą również informacje dotyczące witamin i składników mineralnych zawartych w warzywach i owocach, definicję porcji, w tym soku, który może stanowić wartościowe uzupełnienie spożycia produktów z tej grupy, oraz wiele innych warzywno-owocowo i sokowych ciekawostek. Informacje prezentowane na stronie, zostały stworzone na bazie materiałów opracowanych we współpracy ze specjalistami do spraw żywienia tworzonymi w ramach edukacyjnego programu 5 porcji warzyw, owoców lub soku np.: Instytutu Żywności i Żywienia czy Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – dodaje Barbara Groele Sekretarz Generalna KUPS.

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

27-04-2018 12:10

Regularne uzupełnianie diety o produkty, które są źródłem karotenoidów, korzystnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i pomaga w walce z wolnymi rodnikami. Może także przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka rozwoju wybranych chorób na przykład miażdżycy, a nawet niektórych rodzajów nowotworów. Czym są karotenoidy, gdzie ich szukać i dlaczego są cenne w codziennej diecie? Wyjaśnia ekspert, dr hab. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

– Karotenoidy to substancje, które między innymi nadają roślinom barwę od żółtej do czerwonej. Zidentyfikowano ponad 600 karotenoidów, jednak do najbardziej znanych zaliczyć można – beta-karoten, luteinę, zeaksantynę, beta-kryptoksantynę, likopen. Posiadają one wiele korzystnych dla zdrowia właściwości, a przede wszystkim działanie antyoksydacyjne. Dzięki walce z wolnymi rodnikami chronią organizm przed wieloma przewlekłymi chorobami. Regularne uzupełnianie diety o produkty, które są źródłem karotenoidów – przede wszystkim warzyw i owoców – zmniejsza ryzyko wystąpienia m.in. niektórych nowotworów oraz miażdżycy . Luteina i zeaksantyna są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania siatkówki oka i mają znaczenie w zmniejszaniu ryzyka wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), choroby będącej częstą przyczyną utraty wzroku u osób starszych. Bardzo dobrym źródłem karotenoidów są warzywa i owoce na przykład: jarmuż, szpinak, czerwona papryka, pomidory i marchew, a także niektóre soki – wyjaśnia dr hab. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

ZDROWA CERA CAŁY ROK
Chcąc zadbać o zdrowie, warto spożywać na przykład marchew, jarmuż, czerwoną paprykę, a także soki marchwiowe. Produkty te są bowiem bogatym źródłem beta-karotenu (prowitaminy A), który bardzo dobrze wpływa na koloryt skóry, pomagając zachować również jej zdrowy i młody wygląd. Wspiera on także właściwe funkcjonowanie błon śluzowych oraz narząd wzroku. Pomaga w prawidłowej pracy układu odpornościowego, jak też przyczynia się do utrzymania właściwego metabolizmu żelaza. – Warto wiedzieć, że jedna szklanka (ok. 200 ml) soku marchwiowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A, która powstaje z beta-karotenu – podkreśla dr hab. Włodarek.

MOC Z LIKOPENU NIE TYLKO NA WIOSNĘ!
Produktem bogatym w cenny karetonoid – likopen – są pomidory i soki z nich powstałe. Likopen to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Jak potwierdzają badania, jego wysokie spożycie może wpływać zapobiegawczo na ryzyko zachorowania m.in. na raka szyjki macicy i prostaty . – Co ciekawe pod wpływem obróbki termicznej zwiększa się jego biodostępność, dlatego na przykład w pasteryzowanych sokach pomidorowych jest nawet lepiej przyswajany Warto także wspomnieć, że charakterystyczną cechą karotenoidów jest ich fotolabilność, co oznacza, że ulegają przemianom w obecności światła, a opakowanie kartonowe, w których często dostępne są soki, chronią je przed wpływem czynników zewnętrznych między innymi właśnie światła – wyjaśnia dr hab. Włodarek.

BETA-KRYPTOKSANTYNA – WARTO ZAPAMIĘTAĆ TĘ NAZWĘ
Produktem zawierającym wiele wartościowych składników, na przykład witaminę C czy foliany jest sok pomarańczowy. To też bardzo dobre źródło beta-kryptoksantyny, która należy do grupy karotenoidów i również ma działanie antyoksydacyjne. Chroni przed skutkami stresu oksydacyjnego, a także ma znaczenie dla prawidłowej komunikacji międzykomórkowej. Badania wykazały, że beta-kryptoksantyna jest lepiej przyswajana przez organizm z poddanego pasteryzacji soku pomarańczowego niż ze świeżych owoców .

Karotenoidy korzystanie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dlatego codzienna dieta bogata warzywa, owoce, a także soki, może w realny sposób polepszyć stan zdrowia oraz skutecznie przeciwdziałać rozwojowi wielu poważnych chorób – podsumowuje dr hab. Włodarek.

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

29-03-2018 10:32

Brak słońca, ograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców, zanieczyszczenia powietrza to częste elementy towarzyszące zimie, które wpływają na funkcjonowanie organizmu. Dlatego wraz z rozpoczynającą się wiosną warto naturalnie wspomóc proces oczyszczenia organizmu dietą bogatą w owoce, warzywa i soki. Produkty te są dobrym źródłem antyoksydantów, które neutralizują wolne rodniki wspierając oczyszczanie organizmu. Czym są antyoksydanty oraz które warzywa, owoce i soki są ich dobrym źródłem, podpowiada dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

Co powoduje, że organizm potrzebuje oczyszczenia?
– Organizm ludzki często narażony jest na zwiększoną liczbę wolnych rodników, które negatywnie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wolne rodniki powstają w komórkach naszego organizmu, ale również dostarczane są z zewnątrz poprzez zanieczyszczone środowisko, dym tytoniowy i inne źródła. Posiadamy pewne mechanizmy obronne, ale jeżeli wolnych rodników jest w nadmiarze nasz organizm nie jest w stanie uruchomić sprawnie działających mechanizmów antyoksydacyjnych i pojawia się stres oksydacyjny, który sprzyja rozwojowi różnych chorób na przykład: nowotworów, chorób układu nerwowego, zaburzenia odporności, miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca – tłumaczy dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

Czym są antyoksydanty?
– Sposobem na neutralizację wolnych rodników są właśnie antyoksydanty. Antyoksydanty zwane także przeciwutleniaczami, są to związki chemiczne, które mogą być dostarczane wraz z pożywieniem. Do najważniejszych antyoksydantów zalicza się witaminy: A, C, E, beta-karoten, selen oraz flawonoidy – wyjaśnia prof. Stoś.

W jakich produktach można znaleźć antyoksydanty?
– Warzywa, owoce, a także przetwory z nich pochodzące, na przykład soki, mogą dostarczać wielu antyoksydantów. Spożywając paprykę, pomidory, brokuły, kapustę, zieloną pietruszkę, a także owoce cytrusowe, czarną porzeczkę, truskawkę czy aronię dostarczymy do naszego organizmu witaminę C. Dobrym sposobem na uzupełnienie witaminy C może być również szklanka soku pomarańczowego, także tego dostępnego w kartonach. Około 200 ml soku pomarańczowego zabezpiecza ok. 50%-60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Niektóre warzywa np. papryka czerwona i zielona pietruszka zawierają witaminę E. Witamina ta pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Beta-karotenu (prowitamina A) dostarczają czerwone i pomarańczowe warzywa oraz owoce, jak np. marchew, papryka, dynia, mango, morele. Zapotrzebowanie na witaminę A, wynosi 800 µg dziennie na osobę. Można dostarczyć je pijąc np. szklankę soku marchwiowego. Warto także wspomnieć o flawonoidach, które występują w produktach kolorowych. Warto wyróżnić te o barwie czerwonej i fioletowej, takich jak np.: aronia, czarna porzeczka, papryka czerwona, pomidory oraz brokuły, a także w sokach z nich otrzymanych oraz w mętnym soku jabłkowym – podkreśla prof. Stoś.

W walce z wolnymi rodnikami i skutkami ich negatywnego działania w organizmie, największym sprzymierzeńcem jest właśnie prawidłowa dieta, bogata w warzywa, owoce, a także soki będące bogatym źródłem antyoksydantów. Dlatego pocieszający jest fakt, że 61% badanych mam wie, że jedną z korzyści diety bogatej w warzywa, owoce, a także soki jest to, że niektóre z tych produktów posiadają właściwości przeciwutleniające, czyli neutralizujące szkodliwe działanie wolnych rodników . Jednak istotne jest, aby wiedza znajdowała swoje odniesienie również w praktyce. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na prawidłowe nawyki żywieniowe takie jak na przykład właściwa porcja warzyw, owoców i soków każdego dnia.


Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

19-03-2018 16:56

Prawidłowe żywienie wpływa na jakość życia – im większa dbałość o zbilansowaną dietę, tym większa szansa na zdrowie w przyszłości. Dlatego Instytut Żywności i Żywienia po raz pierwszy opracował Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w starszym wieku. Zasady ujęte w Piramidzie, pomagają usystematyzować wiedzę na temat zbilansowanego żywienia. Tuż po aktywności fizycznej, a także obecności wody, podstawę jej stanowią warzywa i owoce w różnych formach. Ważnym elementem Piramidy dla osób starszych jest również sok, którego rekomendowana ilość dla tej grupy wynosi do dwóch szklanek dziennie. Eksperci wyjaśniają jakie miejsce zajmują soki w zbilansowanej diecie.

W 2016 roku w Polsce, odsetek ludzi powyżej 65 roku życia wynosił 20,2% całej populacji. Liczba ta wskazuje, że Polska jest społeczeństwem starzejącym się . Zachodzące zmiany demograficzne wpływają na potrzebę stworzenia zasad odpowiedniego stylu życia, w tym sposobu odżywiania, które usystematyzują wiedzę i pomogą cieszyć się zdrowiem jak najdłużej . Między innymi dlatego Instytut Żywności i Żywienia po raz pierwszy opracował Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w starszym wieku. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszym jest zbiorem prostych zasad, które pomogą usystematyzować wiedzę żywieniową, a także wskażą praktyczne porady, które uwzględniają specyficzne potrzeby seniorów. Tuż po aktywności fizycznej, która często jest zaniedbywana przez osoby starsze, u podstaw Piramidy znalazły się owoce i warzywa, które częściowo można zastąpić sokami. W przypadku osób starszych można spożyć nawet do dwóch szklanek soku dziennie.

DLACZEGO SOK?
Soki w różnych opakowaniach także te z kartonu, podobnie jak owoce i warzywa, z których się je robi, stanowią cenne źródło witamin, mikro- i makroelementów, a także substancji wspomagających działanie antyoksydacyjne, między innymi dlatego mogą stanowić wartościowy element codziennej diety, także diety seniora.
• Sok jako wygodna forma warzyw lub owoców
– Często zachodzące zmiany w organizmie, czy też schorzenia, które dotykają osoby w starszym wieku, np.: braki w uzębieniu czy trudności w przyrządzaniu posiłków, to czynniki które mogą powodować, że ilość spożywanych warzyw lub owoców, będzie mocno ograniczona, a to właśnie te produkty powinny stanowić podstawę zbilansowanej diety. Dlatego soki, stanowią dobrą alternatywę, gdyż ze względu na swoją konsystencję są gotowe do spożycia, a jednocześnie uzupełniają skład diety dostarczając niezbędnych witamin i minerałów na podobnym poziomie, co owoce czy warzywa. Na przykład pasteryzowany sok pomidorowy, jest źródłem likopenu, który chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Warto także wspomnieć, że zawarty likopen w sokach pasteryzowanych jest łatwiej przyswajalny niż w świeżych pomidorach – wyjaśnia dr hab. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
• Soki jako element nawodnienia
Zdarza się, że osoby w starszym wieku odczuwają mniejsze pragnienie, dlatego bardzo ważnym jest dbanie o częste spożywanie przez te osoby płynów. W tym przypadku soki również mogą stanowić formę uzupełnienia ich niedoboru – łączenie soków z wodą, może pomagać w zwiększeniu ilości wypijanych płynów a tym samym zmniejszać ryzyko wystąpienia odwodnienia – wyjaśnia dr Włodarek.

SOK NIE TYLKO DLA SENIORA
Soki mogą stanowić wartościowy element diety, nie tylko seniorów, ale także dzieci i osób dorosłych. Mogą dostarczać witamin, minerałów i bioaktywnych składników diety, które wpływają na ogólny stan zdrowia i mogą odgrywać ważną rolę w rekomendowanym spożyciu warzyw i owoców. Między innymi dlatego szklanka soku (ok. 200 ml), również tego pasteryzowanego z kartonu, może z powodzeniem zastąpić dzienną porcję warzyw lub owoców.
– Warto wspomnieć, że spożywanie przez dzieci 100% soku owocowego wiąże się ze zwiększonym spożyciem składników odżywczych, takich jak witamina C, kwas foliowy czy potas. Warto podkreślić, że istotną rolę w żywieniu dziecka, jego prawidłowym funkcjonowaniu i rozwoju, odgrywa witamina C. Jest ona szczególnie ważna dla dzieci, które często chorują. Witamina C, skraca bowiem czas trwania infekcji, a dodatkowo zwiększa przyswajanie żelaza z produktów, co jest ważnym elementem rekonwalescencji. Należy pamiętać, że w odpowiedzi na infekcję bakteryjną bądź wirusową uruchamiany jest jeden z podstawowych mechanizmów obronnych, polegający w skrócie na zmniejszeniu jonów żelaza w płynach biologicznych. Dzięki temu ograniczona zostaje dostępność jonów żelaza do rozwoju chorobotwórczych organizmów. Szklanka soku pomarańczowego, także tego pasteryzowanego (ok. 150 ml) zapewni dziecku około 90% dziennego zapotrzebowania na witaminę C – tłumaczy dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

Podobnie jak warzywa i owoce, soki są również bogate w witaminy i mikroelementy. Ze względu na ich wygodną płynną formę mogą stanowić łatwy i szybki element diety dziecka, osoby dorosłej czy seniora. Stanowiąc równoważną porcję warzyw i owoców w prosty sposób urozmaicają codzienny jadłospis.

02-03-2018 16:12

KOMENTARZ: DR HAB. DARIUSZ WŁODAREK SZKOŁA GŁÓWNA GOSPODARSTWA WIEJSKIEGO

Picie 100% soku pomarańczowego ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Szklanka takiego soku zapewnia na przykład ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która jest szczególnie cenna, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowych przeziębień. Ale nie tylko! Sok pomarańczowy ma wiele innych zalet, a naukowcy wciąż badają, jakie jeszcze korzyści może nam przynieść jego spożywanie. Ostatnio na przykład udowodniono, że picie soku pomarańczowego poprawia funkcje poznawcze.

Picie soku pomarańczowego a poprawa funkcji poznawczych
Naukowcy po raz kolejny wzięli pod lupę właściwości soku pomarańczowego. Tym razem przedmiotem badań był jego wpływ na nasze funkcje poznawcze. Przeprowadzone na grupie mężczyzn w średnim wieku badania wykazały, że częste picie bogatego we flawonoidy soku pomarańczowego poprawia zarówno tzw. funkcje egzekucyjne , czyli np. umiejętność skupienia się, pamięć czy umiejętność dostosowania się do zmieniających się okoliczności , jak też sprawność psychomotoryczną , czyli zdolność koordynacji ruchowo-wzrokowej oraz szybkość i adekwatność reakcji. Wyniki te potwierdziły również inne badanie – przeprowadzone tym razem na grupie starszych osób, w wieku od 60 do 81 lat, które udowodniło, że częste picie 100% soku pomarańczowego poprawiło u nich wyżej wspomniane funkcje poznawcze.

Powyższe badania to kolejny dowód na to, że szklanka 100% soku pomarańczowego jest dobrym wyborem. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że eksperci ds. żywienia zalecają spożywanie min. 400g warzyw i owoców dziennie. Jedną porcję może stanowić właśnie szklanka soku, ok. 200 ml. Niestety wciąż spożywamy za mało tych produktów. Problem ten dotyczy nie tylko Polski, ale też innych krajów świata. Dlatego podejmowane są różne inicjatywy na rzecz zwiększenia ich spożycia. Przykładem jest podpisanie podczas XIII Międzynarodowego Kongresu Promocji Warzyw i Owoców, który odbył się 19-20.09.2017 r. w Warszawie, Deklaracji na rzecz wspierania oraz promowania idei spożycia warzyw, owoców, a także niskoprzetworzonych przetworów takich jak np. soki, czy musy bez dodatku cukru przez przedstawicieli 21 krajów świata.
Więcej informacji na stronie: fruitjuicematters.eu (Polska wersja strony: fruitjuicematters.pl/pl)

Strona 1 z 21:
 1 
 > 
Archiwum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 11:18.

 
Powered by: vBulletin Version 3.5.4
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X