menu

senior.pl - aktywni w każdym wieku

Wróć   Klub Senior Cafe
Zarejestruj się FAQ / Pomoc Szukaj Dzisiejsze Posty Oznacz Fora Jako Przeczytane

26-06-2017 16:06

KOMENTARZ: DR INŻ. JAROSŁAW MARKOWSKI, INSTYTUT OGRODNICTWA

Niewystarczająca wiedza konsumentów dotycząca cukrów zawartych w sokach owocowych przyczynia się do rozpowszechniania mitów na ten temat. Badania wskazują, że 65% matek sądzi, że sok owocowy zawiera cukier dodany. Tymczasem cukier w soku owocowym pochodzi wyłącznie z owocu, z którego sok ten wyciśnięto!

Prawo na straży jakości
W Polsce kategoria soków i nektarów jest objęta bardzo restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi sposobu produkcji. Soki i nektary należą też do jednych z najlepiej oznakowanych produktów na polskim rynku. Oznacza to, że informacje znajdujące się na ich opakowaniach przekazują konsumentom dane prawdziwe, w czytelny, zgodny z prawem sposób. Czytając etykiety należy pamiętać iż w świetle obowiązujących przepisów zabronione jest dodawanie do soków owocowych cukru oraz innych substancji słodzących, a także konserwantów, sztucznych barwników i aromatów. Dlatego tych informacji nie ma na opakowaniach!

Nic poza naturą
Cukier w soku owocowym występuje naturalnie, tak jak minerały, witaminy i antyoksydanty – dlatego na opakowaniu soku owocowego, jest wymieniony w tabeli odżywczej, a nie na liście składników soku. Warto także podkreślić, że soki owocowe mają zbliżoną wartość kaloryczną co owoce, z których je wyciśnięto. Przykład może stanowić sok pomarańczowy, którego 100 ml odpowiada około 45 kcal, a 100 g pomarańczy to także ok. 45 kcal. Istotne jest również, że nie są to „puste” kalorie – na każdy gram cukru przypada około 20 mg witamin, składników mineralnych i antyoksydantów. Dlatego autorytety żywieniowe na świecie uznają sok za jedną z zalecanych dziennych pięciu porcji warzyw i owoców. Obecność soków owocowych w diecie może m.in. pomóc uzupełnić witaminy, np.: szklanka (200 ml) soku pomarańczowego, zapewnia w ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, której organizm nie potrafi gromadzić.

Ważne jest, aby konsumenci nie obawiali się naturalnych składników owoców i soków owocowych, ale sięgali po nie świadomie i tym samym urozmaicali codzienne menu. Regulacje prawne są gwarancją, że konsument sięgając po sok owocowy, wybiera naturalny produkt, którego smak i barwa zawsze pochodzi z owoców, z których sok ten został wyciśnięty i ma pewność, że produkt ten nie zawiera cukru dodanego i konserwantów.

09-06-2017 10:22

PROF. DR HAB. KRYSTYNA GUTKOWSKA
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Zbilansowana dieta – zazwyczaj wiemy na czym polega, ale mamy problemy z wdrożeniem jej w życiu codziennym. Ponad połowa badanych1 matek twierdzi, że to zrównoważenie polega na spożywaniu 5 posiłków dziennie, natomiast dla niemal co drugiej kobiety jest to również dieta bogata w warzywa i owoce. Jednak dla niemal 2/3 respondentek zrównoważona dieta jest trudna dla stosowania dla całej rodziny. Jak zatem włączać zalecaną ilość warzyw i owoców (ok. 400 g) do codziennego menu wszystkich domowników, tak aby weszło nam to w nawyk?

Zaplanuj menu z wyprzedzeniem
Menu na każdy dzień warto planować z wyprzedzeniem i uwzględnić rekomendowane 5 porcji warzyw i owoców. Łącznie powinniśmy ich spożywać min. 400 gram dziennie, najlepiej, by składały się one na 3 porcje warzyw i 2 owoców. Jedną z nich może stanowić szklanka soku, który ma właściwości zbliżone do owoców lub warzyw, z których powstał.

Zacznij do śniadania
Owoc lub szklankę soku warto spożyć do śniadania. Owoce i soki, które z nich powstają, to bogate źródło witamin, minerałów i błonnika (soki mętne). Jedno średniej wielkości jabłko, lub porcja soku jabłkowego (200 ml) zapewnia 220 mg potasu oraz od 50 do 100 mg polifenoli, z kolei szklanka soku pomarańczowego zabezpieczy ok. 50 – 60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Warzywa do każdego posiłku
Zgodnie z rekomendacjami żywieniowymi warzywa powinny stanowić większość każdego spożywanego posiłku. Mogą stanowić dodatek do posiłku lub być jego głównym składnikiem. Można też sięgnąć po szklankę soku warzywnego. Niezależnie od formy, należy dbać o nawyk dołączania warzyw do każdego posiłku.

Zawsze pod ręką
Warzywa i owoce warto też traktować jako wartościowe przekąski stanowiące element zbilansowanej diety. Pokrojone w słupki czy cząstki warzywa i owoce, czy kartonik soku powinny nam towarzyszyć każdego dnia w pracy, podróży czy szkole.

Dobre nawyki od najmłodszych lat
Warto dawać przykład i uczyć prawidłowych nawyków również dzieci, aby wyrobiły w sobie prawidłowe nawyki żywieniowe na przyszłość. Możemy podawać dzieciom owoce czy warzywa w różnej formie, tak aby ich zaciekawić, nauczyć smaków. Ważne, aby warzywa lub owoce towarzyszyły każdemu posiłkowi. Jeśli nie mamy ich akurat pod ręka – z łatwością można je zamienić na szklankę soku, która idealnie zastępuje jedną z porcji warzyw i owoców każdego dnia.

08-06-2017 16:55

Moda na zdrowy styl życia staje się coraz bardziej popularna, a wiedza w tym zakresie bardziej powszechna. Prawidłowe żywienie ma kluczowe znaczenie dla zdrowia, dobrego samopoczucia, a także pełni istotną funkcję w profilaktyce chorób dietozależnych. Świadomość żywieniowa Polek rośnie – z badań przeprowadzonych na grupie polskich mam wynika, że 70% wie czym jest zbilansowana dieta.

Co o zbilansowanej diecie wie polska mama?
Świadomość zasad zbilansowanej diety i stosowanie się do tych reguł jest bardzo istotne, gdyż prawidłowe żywienie odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Jak wynika z badań polskie matki w większości posiadają wiedzę na temat prawidłowych nawyków żywieniowych, a 70% kojarzy zbilansowaną dietę z dietą bogatą w produkty zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. – Tak wysoki procent świadomych matek jest niezwykle ważny, gdyż właściwe żywienie jest jednym z kluczowych czynników wpływających na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a także może prowadzić do zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób takich jak na przykład cukrzyca lub otyłość. Zbilansowana dieta powinna być przede wszystkim bogata w różnorodne produkty. Warto, aby posiłki były tak skomponowane, żeby dostarczyć organizmowi niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych – dodaje dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia.

Regularność posiłków
Ponad połowa (56%) badanych mam zdaje sobie sprawę, że zbilansowana dieta wiąże się ze spożywaniem 5 posiłków dziennie. Regularność i właściwe proporcje są bardzo ważne w zbilansowanej diecie. – Regularne posiłki mają pozytywny wpływ na metabolizm oraz zapewniają prawidłowy poziom cukru we krwi. Dlatego ważne jest, aby dbać o ich regularność i właściwe proporcje, najlepiej jeśli dzienne menu rozłożymy na 5 posiłków w odstępach 3-4 godzinnych – mówi profesor Stoś.

Miejsce warzyw i owoców w diecie
Blisko połowa (48%) badanych kobiet poprawnie sklasyfikowało warzywa i owoce jako podstawowy element zbilansowanej diety. W 2016 roku Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), wprowadził zmiany do Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Przed zmianą Piramidy u jej podstaw znajdowały się produkty zbożowe, a w zmienionej wersji ich miejsce zajęły warzywa i owoce. – Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia, warzywa, owoce i przetwory z nich pochodzące, powinny stanowić większość tego, co zjadamy w ciągu dnia. Dziennie należy spożywać minimum 400 g warzyw i owoców, podzielonych na 5 porcji, a jedną z nich stanowić może szklanka (200 ml) soku. Owoce, warzywa i soki to cenne źródło witamin, mikro- i makroelementów oraz innych substancji o działaniu antyoksydacyjnym – dodaje profesor Stoś.

Śniadanie ważnym posiłkiem dnia
Spośród badanych matek , 98% spożywa śniadanie codziennie, a co piąta matka, deklaruje również, że codziennie do śniadania spożywa sok. – Śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem dnia i nie należy o nim zapominać. Zbilansowane śniadanie powinno składać się z białka zawartego w produktach mlecznych, błonnika, witamin i składników mineralnych pochodzących z produktów pełnoziarnistych oraz porcji warzyw i owoców. Sok może być szybkim rozwiązaniem na uzupełnienie witamin cennych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Na przykład szklanka soku pomarańczowego (200 ml), także tego pasteryzowanego, dostępnego w kartonie, dostarcza ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Tak skomponowane śniadanie dostarczy cennych składników odżywczych oraz doda energii na cały dzień – podkreśla profesor Stoś.

Wiedzą, ale czy stosują?
Wyniki badań wskazują, że świadomość zasad zbilansowanej diety rośnie. Jednak te same badania pokazują, że część mam ma problem z określeniem miejsca produktów mlecznych lub mięsa w diecie. – Takie rozbieżności mogą świadczyć o tym, że wiedza żywieniowa i świadomość żywieniowa społeczeństwa nie ma niekiedy swoich realnych odniesień do codziennej praktyki. Dlatego edukacja w zakresie zasad prawidłowego żywienia jest niezwykle istotna. Zdrowie jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących jakość życia, a zbilansowane żywienie ma kluczowe znaczenie zarówno dla utrzymania zdrowia na dobrym poziomie, jak i jego poprawy – tłumaczy prof. dr hab. Krystyna Gutkowska – Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.

08-06-2017 12:43

KOMENTARZ: DR KATARZYNA STOŚ, PROF. NADZW. INSTYTUTU ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIA

Marchew i sok marchwiowy charakteryzują się niską kalorycznością oraz wysokim poziomem substancji odżywczych. Są źródłem karotenoidów, głównie beta-karotenu. 200 g marchewki czy 200 ml pasteryzowanego lub świeżego soku marchwiowego to zaledwie około 80 kcal.

BETA-KAROTEN (PROWITAMINA A) w organizmie przekształca się w WITAMINĘ A, która:
• wspiera właściwe funkcjonowanie błon śluzowych oraz narządu wzroku;
• pomaga zachować zdrową skórę;
• pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego;
• przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza.

Jedna szklanka (ok. 200 ml) soku marchwiowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A.

08-06-2017 11:34

KOMENTARZ: MGR INŻ. MARZENA PAWLICKA
Kierownik Pracowni Oceny Materiałów i Wyrobów do Kontaktu z Żywnością
Zakład Bezpieczeństwa Żywności
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny

Opakowania kartonowe są często wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Dlaczego tak się dzieje? Pomimo tego, że często po nie sięgamy, np. będąc na zakupach w sklepie, nie zawsze mamy wiedzę o ich walorach. Opakowania kartonowe, dzięki kilku warstwom, z których się składają, takich jak papier, folia aluminiowa oraz tworzywo sztuczne – polietylen, pozwalają na bezpieczne zapakowanie produktu oraz zachowanie jego jakości przez długi czas. Produkty spożywcze często muszą przebyć długą drogę zanim trafią na sklepową półkę, a to, czy w produkcie nie będą zachodziły niepożądane zmiany, zależy w dużej mierze od jego opakowania.
Dobre opakowanie wykonane jest z bezpiecznych, dopuszczonych do kontaktu z żywnością materiałów oraz chroni zapakowaną żywność przez cały okres przydatności do spożycia. Dzięki kilku warstwom wchodzącym w ich skład, w tym warstwie z folii aluminiowej, opakowania kartonowe skutecznie chronią żywność przed niepożądanym działaniem czynników zewnętrznych, takich jak: tlen, wilgoć oraz światło.

Jak to działa?
• Chronią bez konserwantów – dzięki zastosowaniu technologii aseptycznego pakowania żywności, polegającej głównie na pakowaniu pasteryzowanej i schłodzonej żywności do sterylnych opakowań kartonowych, możliwe jest zachowanie świeżości żywności oraz jej jakości odżywczej przez okres kilku miesięcy bez konieczności dodawania do niej konserwantów. W taki sposób produkowane są np. soki w kartonowych opakowaniach, które dzięki pasteryzacji na długi czas utrzymują swoje walory smakowe i odżywcze.
• Chronią przed światłem i gwarantują szczelność – światło może negatywnie wpływać na barwę, smak i sam skład produktu. Warstwa wykonana z folii aluminiowej w kartonowym opakowaniu chroni przed dostaniem się tlenu i światła do wnętrza opakowania. Gwarantuje to zachowanie barwy, smaku, faktury oraz składników odżywczych – także witamin i mikroelementów obecnych w przechowywanym produkcie. Dzięki temu szklanka (200 ml) soku pomarańczowego z kartonu nadal może zapewnić ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. A dzięki warstwie wykonanej z polietylenu, produkt spożywczy jest szczelnie chroniony przed wilgocią z zewnątrz, także w czasie transportu. Szczelne opakowanie to również bariera przed drobnoustrojami.
• Zapewniają komfort – opakowania kartonowe dostępne są w różnych kształtach i rozmiarach, dostosowanych do indywidualnych preferencji i potrzeb konsumenta. Opakowania kartonowe są też wyjątkowo lekkie! W opakowaniu kartonowym, aż 96% jego masy stanowi produkt, a tylko 4% samo opakowanie. Opakowania kartonowe, które z racji użytych materiałów są produktami nietłukącymi się, to również bezpieczne opakowanie produktów dla dzieci.
• Są bezpieczne dla środowiska – papier, który jest głównym materiałem stosowanym w opakowaniach kartonowych do żywności płynnej jest naturalnym, odnawialnym materiałem wytwarzanym z masy celulozowej otrzymywanej z drewna. Dlatego opakowania kartonowe podlegają zbiórce selektywnej!

Warto zatem pamiętać, że na jakość i świeżość produktów spożywczych wpływ mają nie tylko surowce, z których zostały przygotowane i metody produkcji, ale także sposób ich przechowywania, w tym rodzaj zastosowanego opakowania.

Strona 1 z 14:
 1 
 > 
Archiwum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:56.

 
Powered by: vBulletin Version 3.5.4
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X