menu

senior.pl - aktywni w każdym wieku

Wróć   Klub Senior Cafe
Zarejestruj się FAQ / Pomoc Szukaj Dzisiejsze Posty Oznacz Fora Jako Przeczytane

04-08-2017 16:22

Wraz z końcem wiosny i nadejściem lata coraz chętniej uprawiamy sport i spędzamy czas na świeżym powietrzu. Wysiłek fizyczny jest niezbędnym elementem dbałości o poprawne funkcjonowanie organizmu, ale może być jedną z przyczyn stresu oksydacyjnego. Wysiłek fizyczny powoduje bowiem zwiększenie ilości „wolnych rodników” w organizmie, w wyniku czego dochodzi do uszkodzenia komórek, na skutek ich utlenienia, a co za tym idzie do zaburzenia ich funkcjonowania. Przewlekły stres oksydacyjny, może powodować uszkodzenia wszystkich występujących w organizmie biocząsteczek – m.in. białek, tłuszczów, a także DNA komórek, doprowadzając do mutacji, co skutkuje rozwojem chorób. Aby temu zapobiec, możemy skorzystać ze wsparcia sprzymierzeńca, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym mogącym powodować uszkodzenie mięśni – witaminy C, zawartej np. w 100 % soku pomarańczowym.

Dodatkowe 200 mg witaminy C, w ramach dziennej dawki owoców i warzyw, pomaga utrzymać normalne funkcjonowanie układu odpornościowego w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, a także po jego zakończeniu. Witamina C nawet w niewielkich ilościach pomaga regulować metabolizm energetyczny i chronić komórki przed stresem oksydacyjnym. Wygodnym źródłem witaminy C, które łatwo możemy włączyć do codziennej diety, jest 100% sok pomarańczowy.
Materiały zebrane przez Grupę Ekspertów ds. Produktów Dietetycznych, Żywienia i Alergii przy Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wskazują na szereg korzyści wynikających ze spożywania witaminy C, w tym na obniżenie zmęczenia. Dotyczy to spożywania żywności, która zgodnie z przepisami określana jest jako „źródło witaminy C”, a więc zawiera co najmniej 12 mg witaminy C na 100 ml. 100% sok pomarańczowy spełnia to kryterium, gdyż zawiera dawkę aż trzykrotnie wyższą – średnio 36 mg na 100 ml.

Podczas powrotu do ćwiczeń, np. po sezonie zimowym lub choćby po kilku tygodniach przerwy, dobrze jest zwiększyć spożycie owoców i warzyw, aby zapewnić organizmowi więcej składników odżywczych. Jak zauważa dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Collegium Medicum: „W przypadku jednego z tych składników – witaminy C – wygodnie jest sięgnąć po świeży lub pakowany 100% sok pomarańczowy – już 200 ml soku zapewnia ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.”

U czynnych sportowców trenujących wyczynowo podstawowym źródłem witamin są owoce i warzywa. Mogą to również być soki. Część sportowców jako dodatkowe źródło witamin preferuje pokarmy płynne, w tym 100% sok owocowy zawierający witaminę C, gdyż nie powodują uczucia ciężkości. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne w okresie intensywnych treningów przed zawodami. Witamina C jest cennym sojusznikiem także dla sportowców trenujących rekreacyjnie, gdyż pomaga chronić komórki przed stresem oksydacyjnym, który może powodować uszkodzenie mięśni w początkowym okresie letniego sezonu treningowego.
Dla każdego sportowca – zarówno członka kadry narodowej, amatora trenującego z dużymi obciążeniami, jak i osoby, która chce po prostu utrzymać dobrą formę – 100% sok pomarańczowy jest wygodnym i bezpośrednim źródłem witaminy C.

04-08-2017 16:17

Etykiety produktów spożywczych swoim wyglądem zwracają uwagę konsumentów oraz pozwalają w ułamku sekundy rozpoznać markę i rodzaj produktu. Poza tymi cechami mają także istotną wartość informacyjną – na każdym opakowaniu widnieje bowiem skład produktu oraz tabela wartości odżywczych. Ale czy Polacy potrafią korzystać z danych, które widnieją na opakowaniach?

Matki świecą przykładem
Polskie mamy, czyli grupa odpowiedzialna za większość decyzji dotyczących zakupów spożywczych rodziny, coraz częściej zwracają uwagę na informacje zawarte w tabeli wartości odżywczej na opakowaniach. Jak wynika z najnowszych badań, przeprowadzonych przez Inquiry Market Research, 28% polskich matek przegląda informacje z tabeli wartości odżywczych przed każdym zakupem, natomiast aż 51% respondentek deklaruje, że robi to dość często, natomiast tylko 8% nie robi tego wcale. Cieszy, że świadomość Polek w tej kwestii sukcesywnie wzrasta.
Matki zdecydowanie częściej korzystają z danych zawartych na etykietach niż statystyczny Polak – zaledwie 21,7% respondentów deklaruje, że sprawdza skład kupowanych produktów. Jakie informacje uchodzą uwadze tych, którzy nie zwracają uwagi na pochodzące z etykiet dane? – Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego na opakowaniu produktu spożywczego muszą znaleźć się informacje o jego nazwie, zawartości netto, dacie minimalnej trwałości lub terminie przydatności do spożycia, a także ostrzeżenie o obecnych alergenach. Na opakowaniach o większych rozmiarach (o powierzchni powyżej 25 cm2) producenci zobowiązani są podać również wykaz składników z procentową zawartością składników wyróżnionych na opakowaniu (graficznie bądź słownie), warunki przechowywania i użycia, wartość odżywczą, adres producenta/firmy wprowadzającej produkt do obrotu oraz, w stosowych przypadkach, kraj pochodzenia i objętość alkoholu dla napojów alkoholowych – tłumaczy dr inż. Jarosław Markowski z Instytutu Ogrodnictwa.

Jak czytać etykiety produktów?
Znajomość szczegółowych informacji dotyczących produktów, które spożywamy, ma kluczowe znaczenie dla odpowiedniego skomponowania codziennego jadłospisu. Aby uniknąć pomyłek i odpowiednio interpretować zamieszczone na etykiecie dane, warto krok po kroku przeanalizować jej poszczególne sekcje. – Przyjrzyjmy się etykiecie soku pomidorowego. Już sam napis „sok pomidorowy” informuje konsumenta, że produkt nie zawiera dodanych cukrów oraz konserwantów, a jego smak i aromat pochodzą wyłącznie z owoców, w tym przypadku pomidorów, co gwarantują regulacje prawne. Z owoców, ponieważ z botanicznego punktu widzenia, pomidor jest owocem. Cukier, który widnieje w tabeli wartości odżywczych soku pomidorowego, obok innych makroskładników pochodzi z owoców pomidora, z których sok został wytworzony. Nie znajdziemy go natomiast w składzie produktu, gdyż, jak wspominałam, producentowi nie wolno dodać go do soku, tak samo jak barwników
i konserwantów – tłumaczy dr inż. Markowski. Warto wiedzieć, że sok pomidorowy z kartonu zawiera więcej likopenu niż świeży owoc o tej samej wadze, a jego szklanka (200 ml) zapewnia co najmniej 400 mg potasu, który odpowiada za gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu i bierze udział w pracy mięśni. Warto pamiętać, że choć sok pomidorowy zawiera bardzo dużo potasu to wszystkie soki owocowe i warzywne są bogate w ten niezbędny dla organizmu minerał. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia szklanka soku owocowego lub warzywnego (200 ml) może stanowić jedną z 5 porcji owoców i warzyw, które są podstawą zbilansowanej diety.

Do kiedy i jak dużo?
Jedna z kluczowych informacji, które znajdziemy na opakowaniach, dotyczy terminu ważności produktu. Może ona przybrać dwojaką formę: zapis „Należy spożyć do…” oznacza, że po upływie tego terminu produkt bezwzględnie nie powinien być konsumowany, natomiast sformułowanie „Najlepiej spożyć przed…” sugeruje datę minimalnej trwałości, po upływie której produkt nadal można spożywać. Na opakowaniach produktów spożywczych często widnieje także informacja dotycząca tego, jaką część referencyjnych wartości spożycia dla przeciętnej osoby dorosłej (8400 kJ/ 2000 kcal) na poszczególne składniki odżywcze pokrywa 100 ml produktu. Znajomość tych danych pozwala na dostosowanie spożycia danego produktu do swojego jadłospisu w ten sposób, by dieta była zbilansowana i bogata w różnorodne składniki. Korzystnie jest bowiem dbać o jak największe zróżnicowanie produktów spożywczych w diecie.
Regularne przeglądanie etykiet produktów spożywczych jest istotnym elementem komponowania zbilansowanej diety. Znając dane z tabeli wartości odżywczej oraz skład zyskamy świadomość, co tak naprawdę spożywamy i ile miejsca dany produkt powinien zajmować w codziennym menu. Oprócz analizy etykiet, warto również poszerzać swoją wiedzę na temat zasad żywienia – dzięki tym działaniom ułożenie zbilansowanej diety będzie o wiele łatwiejsze.

04-08-2017 16:05

KOMENTARZ: dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum

Lato to okres, w którym pogoda zachęca do większej aktywności fizycznej, kąpieli słonecznych i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dobrym rozwiązaniem, by wesprzeć organizm w tych aktywnościach jest dieta bogata w owoce i warzywa. Warto wykorzystać fakt, że jest to również pora roku, w której dostępność owoców i warzyw, będących dobrym źródłem witamin i soli mineralnych, jest zdecydowanie największa. Produkty z tej grupy poprawią nasze samopoczucie oraz kondycję podczas sezonu letniego.

Naturalnie wspieraj aktywność fizyczną – Witamina C, foliany, wapń

Witaminę C, która przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz foliany, które pomagają w prawidłowej produkcji krwi, a także przyczyniają się do zmniejszenia uczucia znużenia i zmęczenia, znajdziemy w pomarańczach i wytworzonym z nich soku. Szklanka 100% soku pomarańczowego (200 ml) zaspokaja ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, co czyni z niego płyn, który szczególnie warto pić w okresie letnim. W kontekście aktywności fizycznej istotny jest również wapń, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Warto wiedzieć, że ten pierwiastek znajdziemy nie tylko w produktach mlecznych, ale również w soku z czarnej porzeczki. Za prawidłowy skurcz mięśni odpowiada również potas, który możemy znaleźć m.in. w soku pomidorowym oraz burakach.

Zadbaj o zdrową opaleniznę – Witamina A, witamina E

Beta-karoten, czyli prowitamina A, to substancja, która w wyniku reakcji chemicznych zachodzących w organizmie przekształca się w witaminę A. Ten mikroskładnik nadaje skórze zdrowy odcień, chroni ją przed szkodliwym działaniem promieni UV i poparzeniami słonecznymi oraz przedłuża okres utrzymywania się opalenizny, jednak należy pamiętać, że nie zastąpi on kremu z filtrem, którego powinno się używać wychodząc na słońce. Ten mikroskładnik znajdziemy w pomarańczowych, żółtych i czerwonych owocach i warzywach – m.in. brzoskwini, pomidorach oraz marchwi. Jedna szklanka soku marchwiowego (200 ml) pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Wpływ na kondycję narażonej na działanie słońca skóry ma także witamina E, nie bez powodu nazwana witaminą młodości, która w dużej ilości występuje w olejach i orzechach, a także w natce pietruszki, papryce oraz soku z czarnych jagód.


Nie daj się upałom – Potas, polifenole, magnez

Właściwa dieta może znacznie zredukować ryzyko odwodnienia, które stanowi obciążenie dla układu krwionośnego, a nawet może być bezpośrednim zagrożeniem życia. Potas odpowiada za odpowiednią gospodarkę wodną organizmu oraz reguluje pracę układu krążeniowego. W szklance soku pomidorowego (200 ml) znajdziemy około 400 mg tego mikroskładnika. Polifenole zawarte w soku z aronii stabilizują poziom ciśnienia krwi. Pracę serca oraz układu wieńcowego wspomaga także magnez, występujący w orzechach i zielonych warzywach liściastych.

04-08-2017 15:50

W dobie łatwego dostępu do informacji i mody na zdrowe żywienie, liczba źródeł, z których można czerpać wiedzę na temat diety jest większa niż kiedykolwiek. To pozytywne zjawisko, jednak zdarza się, że prowadzi do chaosu informacyjnego i utrwalania błędnych przekonań, które później negatywnie rzutują na skład codziennego jadłospisu. Na kształt całodniowego menu często największy wpływ mają matki, które przygotowują posiłki dla całej rodziny. Z których źródeł informacji na temat zdrowego odżywiania polskie mamy korzystają najchętniej?

INTERNET I… INTUICJA

Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Inquiry Market Research na grupie polskich matek :

 Najpopularniejszym źródłem informacji dotyczących zdrowego żywienia wśród polskich matek są portale internetowe, które czyta 49% respondentek.

 26% mam biorących udział w badaniu podejmuje decyzje w kwestii żywienia na podstawie swojej intuicji. Swojemu przeczuciu najbardziej ufają matki w wieku 32-37 lat – aż 35% z nich ustala dietę rodziny na podstawie swojego doświadczenia.

 Z porad dietetyków korzysta tylko 24% badanych, a 21% zasięga opinii lekarzy.

 Co ósma matka w ogóle nie poszukuje informacji na temat zbilansowanej diety!

– Internet może okazać się bardzo pomocny, ale nie wszystkie wiadomości, które w nim znajdujemy są potwierdzone i rzetelne, dlatego warto starannie dobierać źródła, z których czerpie się informacje. Optymizmem napawa fakt, że z porad dietetyków i lekarzy korzysta coraz więcej Polek. Jednak te dane pokazują, że w kwestii świadomości żywieniowej w Polsce wciąż jest wiele do zrobienia. Odsetek matek, które przy ustalaniu jadłospisu kierują się przede wszystkim swoją intuicją obrazuje jak wiele z nich nie korzysta z informacji z zakresu dietetyki, mającej duże znaczenie przy komponowaniu diety całej rodziny. Ta część respondentek często powiela dietetyczne błędy, które mają swoje źródło w licznych mitach dotyczących żywienia, jak również w doświadczeniach, nie zawsze najlepszych, wyniesionych z domu rodzinnego lub od znajomych – tłumaczy prof. dr hab. Krystyna Gutkowska ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

ETYKIETA ŹRÓDŁEM WIEDZY

Podstawowym źródłem informacji jest etykieta, znajdująca się na opakowaniu produktu, na której widnieje tabela składników odżywczych oraz jego skład. Ich lektura pozwala poznać poziom poszczególnych makroskładników, dowiedzieć się, jaką część dziennego zapotrzebowania energetycznego zaspokaja dany produkt oraz poznać jego dokładną zawartość.

28% polskich matek deklaruje, że zawsze zwraca uwagę na informacje w tabeli substancji odżywczych, a 51%, że robi to często. Bywa jednak, że informacje pochodzące z etykiety są opacznie rozumiane i utrwalają liczne mity żywieniowe. – Niektórzy konsumenci nie dostrzegają różnicy między składem a wartościami odżywczymi produktu, co prowadzi do ugruntowania błędnych przekonań. Wielu konsumentów, widząc, że w tabeli wartości odżywczych widnieją np. węglowodany, w tym cukier, sądzi, że zostały one dodane do produktu przez producenta. Nie dostrzegają jednak, że nie jest on wymieniony w składzie produktu, co oznacza, że jest to cukier, który jest jego naturalną częścią. Można wyjaśnić to na przykładzie soku owocowego z kartonu. Cały cukier, który znajduje się w sokach owocowych, pochodzi wyłącznie z owoców, z których sok został wyciśnięty. Dlatego cukier widnieje w tabeli wartości odżywczych, a nie składzie produktu. Producent dosładzając sok złamałby prawo – mówi prof. Gutkowska.

DIETA OD PODSTAW

Dobrą wskazówką dla osób, które chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe lub swojej rodziny i mają problem z skomponowaniem zbilansowanej diety będzie Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, która w prosty sposób obrazuje, które z produktów należy spożywać najwięcej, a których należy unikać. Według wskazań Piramidy, najistotniejszą grupą produktów dla zbilansowanej diety są owoce i warzywa. Dietetycy zalecają, by do każdego posiłku dołączać porcję owoców lub warzyw i dziennie spożywać ich co najmniej 5. Porcje powinny swoim rozmiarem odpowiadać garści spożywającego. Można przyjmować je w różnych formach, na przykład w formie soku. Szklanka soku (200 ml), również takiego z kartonu, z powodzeniem może pełnić funkcję jednej porcji – dla przykładu taka dawka soku pomarańczowego pokrywa 50-60% zapotrzebowania na witaminę C i jest źródłem mających prozdrowotne działanie folianów.

Aby zdobyć rzetelną wiedzę o zdrowym żywieniu należy wybierać spośród wielu źródeł informacji te o najwyższej wartości merytorycznej. Wzrost świadomości żywieniowej polskich matek jest szczególnie istotny, gdyż to one podejmują większość decyzji dotyczących diety rodziny, a co za tym idzie – mają największy wpływ na zdrowie wszystkich domowników. Ich postawa w dużej mierze odpowiada również za tworzenie odpowiednich nawyków żywieniowych przyszłych pokoleń. Wyniki badań świadczą o tym, że znaczna część Polek chce zwiększać swoją wiedzę na temat zdrowego żywienia, co pozwala mieć nadzieję, że utrwalane przez lata mity dotyczące diety niebawem odejdą w zapomnienie, a błędne przekonania zastąpią rzetelne informacje.

26-06-2017 16:06

KOMENTARZ: DR INŻ. JAROSŁAW MARKOWSKI, INSTYTUT OGRODNICTWA

Niewystarczająca wiedza konsumentów dotycząca cukrów zawartych w sokach owocowych przyczynia się do rozpowszechniania mitów na ten temat. Badania wskazują, że 65% matek sądzi, że sok owocowy zawiera cukier dodany. Tymczasem cukier w soku owocowym pochodzi wyłącznie z owocu, z którego sok ten wyciśnięto!

Prawo na straży jakości
W Polsce kategoria soków i nektarów jest objęta bardzo restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi sposobu produkcji. Soki i nektary należą też do jednych z najlepiej oznakowanych produktów na polskim rynku. Oznacza to, że informacje znajdujące się na ich opakowaniach przekazują konsumentom dane prawdziwe, w czytelny, zgodny z prawem sposób. Czytając etykiety należy pamiętać iż w świetle obowiązujących przepisów zabronione jest dodawanie do soków owocowych cukru oraz innych substancji słodzących, a także konserwantów, sztucznych barwników i aromatów. Dlatego tych informacji nie ma na opakowaniach!

Nic poza naturą
Cukier w soku owocowym występuje naturalnie, tak jak minerały, witaminy i antyoksydanty – dlatego na opakowaniu soku owocowego, jest wymieniony w tabeli odżywczej, a nie na liście składników soku. Warto także podkreślić, że soki owocowe mają zbliżoną wartość kaloryczną co owoce, z których je wyciśnięto. Przykład może stanowić sok pomarańczowy, którego 100 ml odpowiada około 45 kcal, a 100 g pomarańczy to także ok. 45 kcal. Istotne jest również, że nie są to „puste” kalorie – na każdy gram cukru przypada około 20 mg witamin, składników mineralnych i antyoksydantów. Dlatego autorytety żywieniowe na świecie uznają sok za jedną z zalecanych dziennych pięciu porcji warzyw i owoców. Obecność soków owocowych w diecie może m.in. pomóc uzupełnić witaminy, np.: szklanka (200 ml) soku pomarańczowego, zapewnia w ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, której organizm nie potrafi gromadzić.

Ważne jest, aby konsumenci nie obawiali się naturalnych składników owoców i soków owocowych, ale sięgali po nie świadomie i tym samym urozmaicali codzienne menu. Regulacje prawne są gwarancją, że konsument sięgając po sok owocowy, wybiera naturalny produkt, którego smak i barwa zawsze pochodzi z owoców, z których sok ten został wyciśnięty i ma pewność, że produkt ten nie zawiera cukru dodanego i konserwantów.

Strona 1 z 15:
 1 
 > 
Archiwum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 06:13.

 
Powered by: vBulletin Version 3.5.4
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X