Wyświetl Pojedyńczy Post
  #393  
Nieprzeczytane 08-12-2020, 22:26
Stefan's Avatar
Stefan Stefan jest offline
Stały bywalec
 
Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Gdańsk
Posty: 3 789
Domyślnie

Witaj Pluto!
Swoje doniesienie nazwałeś "kawałek". Jak to Ty. Dużo fajnych rzeczy tu w KSC piszesz. Czasem żartobliwych ale mądrych. Za to Cię lubię. Pisz, pisz tutaj jak naj... Bez Ciebie i Gratki ten wątek by poszedł w niebyt. Noo.., może ja bym czasem coś skrobnął, ale tylko tak sobie a muzom.
Ale do rzeczy.
To nie "kawałek", tylko bardzo mądry artykuł. A w nim temat ogromnie strategiczny i przyszłościowy.
Jego tytuł: "Szwecja: "strefa zero" strategicznego planu Unii dotyczącego surowców naturalnych".

A ja jeszcze dodaję drugi, bardzo podobny: "W Finlandii odkryto duże złoża litu. Szansa dla UE na produkcję własnych baterii elektrycznych" - https://swiatoze.pl/w-finlandii-odkr...elektrycznych/

Najpierw w Szwecji. O jakich złożach mowa - "surowców naturalnych".
Chodzi o pierwiastki chemiczne, pierwiastki ziem rzadkich.
Niezbędne do produkcji zaawansowanych technologicznie komponentów samochodów, komputerów, smartfonów...
Do tej pory sektor ten bazował na imporcie spoza UE.
(ludzie w Unii też myślą. To dobrze. Ale znów natrafiają na protesty. Miejscowej ludności).
Takie pierwiastki. Jak na przykład:
lantan, cer, prazeodym, neodym, promet, samar, europ, gadolin, terb, dysproz, holm, erb..itp.
Ich zastosowanie.
Są wykorzystywane w przemyśle samochodowym, ceramicznym i metalurgicznym. Stosowane w produkcji katalizatorów samochodowych, magnesów stałych, silników elektrycznych, filtrów optycznych, wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, laserów czy luminoforów.
https://mfiles.pl/pl/index.php/Metale_ziem_rzadkich

Finlandia, pierwiastek lit.
Do produkcji wszelkich baterii, a głównie akumulatorów samochodowych.
Jak wiemy przeszkodą w upowszechnianiu się samochodów elektrycznych jest pojemność elektryczna i ciężar akumulatora.
Otóż akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), mają wielokrotnie większą pojemność prądu niż dotychczasowe kwasowo-ołowiowe (Ni-MH), a nawet najnowszej wersji AGM (separatory z włóknem szklanym). I są lżejsze.
Najnowsze, (i najdroższe) obecnie produkowane przez Elona Muska, samochody-"elektryki" w modelu Tesla mają właśnie akumulatory Li-Ion. E.Musk już myśli o zabezpieczeniu sobie tego składnika do akumulatora - https://businessinsider.com.pl/gield...jazdow/0ettdd9
W kręgu jego zainteresowań są złoża w Teksasie, a ostatnio w Chile (na pustyni Atakama) - https://www.pb.pl/auta-elektryczne-k...pustyni-965915 .
Odpowiedź z Cytowaniem