Wyświetl Pojedyńczy Post
  #34  
Nieprzeczytane 17-03-2012, 03:00
quasimodo81's Avatar
quasimodo81 quasimodo81 jest offline
Stały bywalec
 
Zarejestrowany: Mar 2011
Miasto: Małopolska (Daleko od szosy)
Posty: 643
Domyślnie

Mnie ciekawi że tak zbocze trochę z tematu Teologia Wyzwolenia, popularna w Ameryce Łacińskiej. W Nikaragui ministrem kultury był ksiądz Ernesto Cardenal. Nie ważne czy ma się stułę czy arafatkę ważna jest niezgoda na niesprawiedliwość społeczną.
W Polsce tez były próby łączenia marksizm z katolicką nauką społeczną za sprawą Bolesława Piaseckiego i stowarzyszenia PAX któremu przewodniczył do śmierci. Bolesław Piasecki przedwojenny działacz narodowo-radykalny i przewodniczący RNR Falanga która oprócz Wielkiej Polski Katolickiej i totalizmu katolickiego w życiu społecznym głosiła przebudowę społeczno-gospodarcza przyszłego państwa w myśl korporacjonizmu i solidaryzmu społecznego, RNR Falanga krytykowała kapitalizm jak i liberalizm

"Niemoralność kapitalizmu polega na tym, że oddziela on zysk od pracy, pozwalając na czerpanie zysków niezasłużonych. W Wielkiej Polsce zysk dostępny będzie tylko dla ludzi celowo i produkcyjnie pracujących. Praca celowa i produktywna może nosić charakter dwojaki: kierowniczy lub wykonawczy. Jednostka osiągać będzie mniejszy lub większy zysk w zależności od wagi wykonywanej pracy. Harmonię między zyskiem a pracą utrwalą ustawy - musi ona odpowiadać poczuciu słuszności i sprawiedliwości."

"Naczelną zasadą gospodarki narodowej jest sprawiedliwy podział dochodu społecznego. Każdy Polak musi mieć zapewnione osiągnięcie niezbędnej do życia wysokości dochodu osobistego. Skutkiem tego będzie zmniejszenie zysku wielu osób, zarabiających obecnie ponad potrzeby. Wszelkie jednak wyrzeczenia się muszą być poniesione, aby jakiegokolwiek Polaka nie odgradzała nędza od twórczości narodowej. Nad spełnieniem tego czuwać będzie Organizacja Polityczna Narodu za pośrednictwem aparatu bankowo -rozdzielczego. W gospodarce narodowej wielkość zysku uzależniona będzie od tego, czy ogół zdołał zaspokoić swoje niezbędne potrzeby. Jeśli tak, to zyski z użytkowania własności pracą mogą wzrastać dowolnie, aż stworzą możliwości ogólnego podniesienia stopy życiowej."

Bolesław Piasecki "Zielona Program" 1937

"Prawo do posiadania ziemi polskiej ma przede wszystkim chłop polski. Państwo powinno dążyć do wytworzenia największej ilości drobnych i średnich gospodarstw przez parcelację wielkich. obszarów rolnych (latyfundiów)..."

"Ciągłe zmniejszanie majątku narodowego przez kapitał międzynarodowy winno być przerwane przez wywłaszczenie: i unarodowienie zakładów użyteczności publicznej, oraz wielkich przedsiębiorstw górniczych, hutniczych i elektrowni, opartych na kapitale obcym."


Deklaracja Obozu Narodowo-Radykalnego
Warszawa 14 kwietnia 1934 roku.

To pokazuje jak bliskie były mu sprawy społeczne i chęć zmian które nie bardzo były po drodze starym endekom, ale i widocznie miłe komunistom...

Na Wieszczyczynie w 1943 roku został ujęty przez NKWD. Dzięki negocjacją z gen. Iwanem Sierowem udało mu się uniknąć najwyższej kary.

Oto co napisał do Sierowa:

"Łączy mnie z programem Rządu Tymczasowego wielka idea bezkrwawej rewolucji społecznej w Polsce. Radykalizm społeczny pojęty bezwzględnie i stawiający sobie za cel danie warunków chłopu i robotnikowi, umożliwiających mu faktyczne rządzenie krajem, jest prawdą, od której zawisła przyszłość Polski. Tę ideę szerzyłem wszelkimi sposobami w mym pokoleniu. (...) Łączy nas wspólna tradycja walki z sanacją, której pozostałości trzeba z Polski wyrugować. Siedziałem w Berezie (...) W ewolucji mych poglądów rozumiem współpracę wszystkich narodowości dla dobra Polski. Polak pochodzenia żydowskiego - Wołkowyski - był moim zastępcą. Inny, Kajzebrecht - dowódca I plutonu w drugiej kompanii, poległ piękną śmiercią żołnierską. Tak wygląda praktyczne rozwiązanie w stosunku do obywateli - polskich Żydów, które znaleźliśmy we wspólnej walce z wrogiem. (...)

Niewątpliwie moje zatrzymanie powoduje powstrzymywanie się od pracy wielu ludzi. Muszę nie tylko ich odnaleźć i zaktywizować, ale przyprowadzić poza tym innych. Spójrzcie na moje życie, niełatwe ono było - Bereza Kartuska - 5 miesięcy więzienia w Gestapo - 2 lata partyzantki i ciężka rana - rozbita i rozproszona rodzina i praca naukowa, no i te ostatnie 7 miesięcy rekolekcji. (...). Oddaję się z ufnością Waszej decyzji jako kierowników budującej się rewolucyjnie nowej Polski".

Po wojnie tworzy stowarzyszenie PAX ratuje ludzi z wiezień byłych AKowców. W swoich pracach (obecnie czytam "Kierunki" stenogramy z przemówień z lat 1945 - 1960 PAX Warszawa 1971 i "Siły rozwoju" PAX Warszawa 1981, wcześniej pozycja znalazła się na Indeksie.) daje poparcie przemianom po ogłoszeniu PKWN, dostrzega nieuchronność przemian cywilizacyjnych, położenie geopolityczne tamtej Polski jak i promuje patriotyzm po przez pracę.

Od siebie dodam że nie jestem głębokiej wiary raczej skłaniam się ku agnatyzmowi jednocześnie jest mi obcy prymitywny Urbanowski antyklerykalizm (kiedyś czytałem "Nie" ale to za gówniarza...tylko łaciate nie zmieniają poglądów)
Sam Bolesław Piasecki jest postacią ciekawą i tragiczną wiadomo ma tez trochę za uszami szczególnie jeśli chodzi o działalność z przedwojnia i ówczesny stosunek do Żydów, ale i komuniści jak i organizacje żydowskie też nie próżnowały i miały swoje bojówki, kto ich nie miał? Na ulicach w czasie demonstracji było tak samo gorąco jak na Paradach Równości
Niemniej PAX jak i jej lider zasługują na uwagę.
__________________
"Przyszło nam pisanie
od Wiednia do Koszyc
że będą panowie
sami łąki kosić

Panowie z kosami
a panie z grabiami
zjedzcie trzysta diabłów
róbcie sobie sami"
http://www.youtube.com/watch?v=JLzrg...eature=related
Pieśń do tańca, zebrana w Iwoniczu ok. 1871r.

Ostatnio edytowane przez quasimodo81 : 17-03-2012 o 03:18.