Wyświetl Pojedyńczy Post
  #13  
Nieprzeczytane 27-02-2020, 20:16
Stefan's Avatar
Stefan Stefan jest offline
Stały bywalec
 
Zarejestrowany: Jul 2008
Miasto: Gdańsk
Posty: 3 771
Domyślnie

Autobusy wodorowe w Polsce.
W poprzednim poście objaśniłem zasadę działania ogniwa paliwowego, które jest napędem w samochodzie.
https://www.youtube.com/watch?v=gfKqraWRSSs
Zastępując silnik spalinowy nie zatruwa środowiska.
Jest oczywiste, że ta zaleta jest szczególnie przydatna w autobusach miejskich.
Dziś autobusy wodorowe jeżdżą już w wielu większych miastach Europy, m.in. w Oslo, Londynie, Hamburgu..
Gdynia jako pierwsza już w kwietniu 2017 r. przetestowała trolejbus Solaris Trollino 18 Hydrogen.
Również Gdańsk chce skorzystać z dotacji i wypróbował trzy autobusy na wodór. Kolejne polskie miasta mogą pójść w ich ślady, a dostawcami autobusów mogliby być tacy producenci jak Solaris czy Ursus.
Miasto planując zakup autobusów i zaopatrzenie w wodór, podpisało list intencyjny z Lotosem.
Wodór jest wykorzystywany powszechnie w przemyśle rafineryjnym, mają go więc pod dostatkiem zarówno Lotos jak i PKN Orlen.
Ale są także i inne metody otrzymywania wodoru - patrz post # 10.
Na przykład z węgla, przez jego gazyfikację - https://www.youtube.com/watch?v=CXapW08aQk0
W Polsce mamy od dwóch lat producenta autobusów wodorowych.
Jest nim firma Ursus w Lublinie. To autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen. Pierwsze autobusy, już po testach, zamówiły m.in. Gdynia, Gdańsk i Warszawa. Jednak termin otrzymania autobusów i korzystania z nich jest uwarunkowany wybudowaniem stacji tankowania wodoru. Których na razie brak. Może będą za rok.
Firma LOTOS ma uruchomić 2 instalacje do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz 2 punkty tankowania wodoru, zlokalizowane w Gdańsku i Warszawie. Inwestycja o wartości niemal 10 mln euro ma być oddana do użytku w 2021 roku.
https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojm...Redirects=true
Odpowiedź z Cytowaniem