menu

senior.pl - aktywni w każdym wieku

Wróć   Klub Senior Cafe
Zarejestruj się FAQ / Pomoc Szukaj Dzisiejsze Posty Oznacz Fora Jako Przeczytane

14-08-2019 12:38

Najnowsze badania świadomości konsumenckiej, przeprowadzone w czerwcu br., pokazują, że skład produktu, jakość lub wpływ na zdrowie są dla konsumentów dużo ważniejsze niż cena przetworów owocowo-warzywnych. Wyniki wykazały, że trend dotyczący zdrowego odżywiania nieustannie zyskuje na znaczeniu przy dokonywaniu wyborów zakupowych, a konsumenci są w stanie zapłacić więcej za jakościowe wyroby rolno-spożywcze.

W najnowszych badaniach zrealizowanych w ramach projektu System Jakości Certyfikowany Produkt (CP) sprawdziliśmy świadomość dotyczącą zbilansowanego żywienia, a także preferencje konsumentów przy wyborze produktów spożywczych z owoców i warzyw. Dzięki licznym kampaniom edukacyjnym, prowadzonym przez polską branżę rolno-spożywczą, w tym KUPS, już 95% konsumentek jest zdania, że jakościowe przetwory z owoców i warzyw, takie jak soki czy smoothies, mogą stanowić uzupełnienie dobrze zbilansowanej diety w wartości odżywcze – komentuje wyniki Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS – Aż 90% badanych przyznaje, że zwraca uwagę na informacje o pozytywnym wpływie na zdrowie. To dobra wiadomość dla przetwórców, którzy posiadają w swojej ofercie produkty o prozdrowotnych właściwościach.

Konsumenci znają oznaczenie Certyfikowany Produkt (CP)

81% konsumentek przyznało ponadto, że zwraca uwagę, czy produkt posiada certyfikat potwierdzający jego jakość. Jest to więc dodatkowy sposób na wyróżnienie wyrobów na sklepowych półkach, w czym pomaga System Jakości Certyfikowany Produkt (CP). W porównaniu z pierwszą turą badania, przeprowadzą w grudniu 2018 r., rozpoznawalność znaku programu po półrocznej promocji wzrosła o ponad 20%. Ponadto 93% wszystkich badanych uznaje go za gwarancję wysokiej jakości produktu. Wzrost świadomości na temat oznaczenia jest efektem prowadzonej kampanii promocyjno-informacyjnej, obejmującej działania Public Relations i marketingowe skierowane do konsumentów, w tym kampanię telewizyjną i kampanię w sklepach wielkoformatowych. Poprzez te działania informujemy klientów, że na rynku znajduje się rozwiązanie, odpowiadające na ich potrzeby stosowania zbilansowanej diety. Dzięki oznaczeniu mogą łatwiej znaleźć produkty, które stanowią źródło wartości odżywczych. 96% badanych deklaruje, że mając do wyboru produkt z certyfikatem i podobny produkt bez certyfikatu, wybrałaby ten ze znakiem jakości – wyjaśnia Barbara Groele.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków w ramach programu „Promocja Certyfikacji innowacyjnych przetworów z owoców i warzyw”.

Więcej informacji znajduje się na stronie http://www.certyfikowanyprodukt.pl/

14-08-2019 11:39

Dieta osoby aktywnej fizycznie powinna być w odpowiedni sposób zbilansowana, przede wszystkim z uwzględnieniem równowagi energetycznej. Niezbędne jest dostarczanie odpowiedniej ilości substancji bioaktywnych, białka, tłuszczy, a także węglowodanów, dostarczających glukozę, przetwarzaną w energię. Przykładowo, 1 gram węglowodanów dostarcza około 4 kcal energii. Jak tłumaczy dr Dariusz Włodarek – dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, wraz ze wzrostem aktywności fizycznej, zapotrzebowanie na nią wzrasta.

Przed, w trakcie i po treningu

Przed treningiem trzeba zadbać o energię, która pozwoli nam go przeprowadzić. Na cztery godziny przed powinniśmy dostarczyć węglowodanów złożonych, które organizm przetworzy w glukozę. Na godzinę, dwie przed rozpoczęciem aktywności należy z kolei dostarczyć węglowodanów prostych, np. w postaci świeżych bądź suszonych owoców. Dobrym pomysłem jest także sok owocowy, np. pomarańczowy, będący też źródłem witaminy C – tłumaczy dr Włodarek – Trening dłuższy niż godzinę wymaga dodatkowego uzupełnienia energii w postaci węglowodanów prostych w trakcie jego trwania. Zaś do 45 min po wysiłku powinniśmy spożyć posiłek regeneracyjny węglowodanowo-białkowy, taki jak jogurt z jagodami i miodem czy bułka z dżemem. Wspomożemy w ten sposób regenerację białek w mięśniach i uzupełnimy glikogen w tkance mięśniowej, wykorzystany w pierwszych 60 minutach treningu.

Codzienna dieta osób aktywnych

Równie istotne jest to, co spożywamy w trakcie całego dnia. Podstawą Piramidy Żywienia i Aktywności Fizycznej, stworzonej przez Instytut Żywności i Żywienia, jest 5 porcji warzyw i owoców, z czego jedną z nich może stanowić szklanka soku (ok. 200 ml). Są to produkty, które powinny stanowić minimum połowę posiłków, a najlepiej większą ich część, gdyż wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dodatkowo sportowcom i osobom bardzo aktywnym fizycznie pozwalają uzyskać lepsze rezultaty w trakcie treningów, a także zredukować stres oksydacyjny po wysiłku dzięki dużej zawartości antyoksydantów – opisuje dr Włodarek – Przeprowadzono badanie, w ramach którego sportowcy przez 60 dni spożywali 75 ml soku pomidorowego. Wyniki wykazały, że zawarty w soku likopen, którego biodostępność w soku pasteryzowanym zwiększa się nawet 3-krotnie, zmniejsza stres oksydacyjny i może wpływać pozytywnie na wydolność organizmu, poprawiając rezultaty. W innym badaniu wykazano, że spożywanie soku z buraka wpływało na zwiększenie maksymalnej siły u młodych sportowców.

Warto więc szczególnie zwrócić uwagę na obecność poszczególnych składników bioaktywnych w naszej diecie, które poprawiają funkcjonowanie poszczególnych układów. Przykładowo potas, który odnajdziemy np. w soku pomarańczowym, zapewnia prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową, a także bierze udział w generowaniu impulsów nerwowych. Jego niedobór może powodować skurcze, a także wzmagać zmęczenie. Zbilansowana dieta to równie ważny element treningu, jak jego prawidłowe wykonywanie. Warto więc zwracać uwagę na to, co jemy i kiedy jemy.

Więcej informacji na www.5porcji.pl

Archiwum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 05:56.

 
Powered by: vBulletin Version 3.5.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.